01 maart 2016

George Hendrik Breitner #7


Juffrouw Idastraat, Den Haag, ca. 1925. Atelier van Breitner, van 13 februari 1882 tot 11 september 1883.

"....
De Juffrouw Idastraat, waar Breitner als bewoner geregistreerd stond in 1882 en 1883, behoort tot de oudste delen van de stad Den Haag en geeft een mooi tijdsbeeld.

Op 13 februari 1882 schreef Vincent (van Gogh, hk)aan zijn broer Theo:

“Tegenwoordig ga ik nog al eens teekenen met Breitner, een jong schilder die in kennis is met Rochussen zooals ik met Mauve. Hij teekent heel handig en heel anders weer dan ik, en wij maken dikwijls zamen typen in de volksgaarkeuken of de wachtkamer &c. Hij komt nog al eens bij mij op ’t atelier om houtgravures te zien & ik bij hem ook. Hij heeft het atelier dat Apol vroeger had bij Siebenhaar."

Christiaan Siebenhaar (1824-1885) was een schermleraar die in het pand waar hij zelf schermlessen gaf een aantal ruimtes verhuurde als ateliers. Ook kunstenaars als Bernardus Johannes Blommers (1845–1914), Theo Mesker (1853-1894) en Willem Maris (1844-1910) hadden hier hun atelier.
....
Het is onbekend of het huidige pand aanJuffrouw Idastraat 16 het pand is waar atelier Breitner was gevestigd." (bron: van gogh route)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten