donderdag, maart 10, 2016

Jan Andriesse








Visiting Jan Andriesse, 2010.

"....
Yesterday I visited Jan in his studio boat on the Amstel river. I had to because he is one of the rare artists who is working with the golden ratio. Yesterday afternoon he explained to me the triangle of Kepler. A triangle Jan Andriesse discovered quite some time ago when he was living in New York. He used to paint on a rectangle with the proportions 1 : 1,25. Slowly the proportions of the rectangle changed in 1 : 1,27. By reading and studying he discovered Kepler and his triangle with the proportions of 1 : 1,272.
Thank you Jan for explaining Kepler's triangle. For explaining Barnet Newman's wide rectangles. For telling many interesting stories about mathematics and philosophy. For the gossip and the one liners : "stay at home, read Baruch..."
...." (bron: Surface Research)


Atelier Jan Andriesse, Amsterdam, 2014, 'Jaardiagram van de onveranderlijke schemeringscyclus in Nederland'. (bron: A.VE.NU.DE.JET.TE)




Atelier van Jan Andriesse, Amsterdam, 2015.

"....
Een paar weken daarvoor breng ik weer een bezoek aan Jan Andriesse. Zijn atelier, een woonboot aan de Amstel, ligt bezaaid met grote geografische kaarten. Op een bord geprikt een landkaart van de Indonesische Archipel, waar Andriesse in 1950 is geboren. Met punaises heeft Jan er een ketting over gehangen, die wonderwel de lijn volgt van deze ‘Gordel van Smaragd’. De wand tegenover een groot raam met zicht op het water is één groot ‘mood-board’: vol met teksten, knipsels, getekende lijnen en schetsen.
....
Aan de wand hangt een door hem geschilderde, replica van een Mondriaan. “Ik heb er nu vier gemaakt; alleen het geel varieert licht”. Aan de hand van een nauwkeurig getekend en uitgesneden sjabloon laat Jan me zien wat hem zo fascineert in deze Mondriaan. Indien op de juiste wijze afgeplakt en opengesneden, toont het door hem gemaakt sjabloon hoe Mondriaan de vier punten van het ruitvormige schilderij heeft bemeten en gecomponeerd.

Een zeer groot doek met een in talloze lagen atmosferisch wit beschilderd oppervlak - een soort wolkendek - heeft een denkbeeldige kettinglijn. Mysterieuze rode plakkertjes – het blijken de sluitingstapes van Van Nelle shag-pakjes te zijn – markeren de positie van die kettinglijn. Immers, cartografische lijnen zijn in werkelijkheid nooit zichtbaar.
...." (bron: Borzo Gallery)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen