11 januari 2017

Dirk Braeckman


Dirk Braeckman in zijn atelier, Gent.

"....
‘Ik ontwikkel mijn foto's al twintig jaar in mijn lab in een oud fabrieksgebouw in het Waasland. Maar ik wilde al lang een donkere kamer bouwen in mijn atelier in Gent. Wat je op de foto ziet, is een proefopstelling - met dit verschil dat het er enkel 's nachts donker is. (lacht) Ik heb namelijk de benodigdheden van een donkere kamer in een verlichte kamer gezet. Ik heb dat eind juni in een paar dagen tijd in elkaar gestoken, en ik heb me er tijdens de Gentse Feesten in opgesloten. Het is gebouwd op maat van mijn basisnoden: er is verluchting, een goeie vergroter, wat apparatuur en fotopapier, that's it. Een donkere kamer hoeft voor mij niet speciaal te zijn, het moet er gewoon donker zijn. Ik vrees dat alleen ik hier kan werken. Zet er een andere fotograaf in, die weet volgens mij niet waar hij moet beginnen. Vroeger wist iedereen dat een donkere kamer een plek is waar foto's worden ontwikkeld. Vandaag de dag, in het digitale tijdperk, is analoge fotografie, en al zeker het ontwikkelen van analoge foto's, een in onbruik geraakt ambacht. Ik vind dat wel prettig: zo'n donkere kamer heeft bijna iets mystieks.'
...." (bron: Music For A New Society, foto: Charlie De Keersmaecker)

> Dirk Braeckman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten