zaterdag, april 30, 2016

Ouattara Watts


























Ouattara Watts in his garage-like studio, located in an industrial part of Brooklyn between Williamsburg and Bushwick. (bron: Cool Hunting)

> Ouattara Watts

vrijdag, april 29, 2016

(werk)


Harke Kazemier: David's house, 2016.
olie, potlood en balpen op doek, 150 x 150 cm.

> Harke Kazemier
> Harke Kazemier | facebook

Juul van den Heuvel










Atelier van Juul van den Heuvel, Amsterdam, 2011. (bron: Amsterdam Next)

In het weekend van 21 en 22 mei doet Juul van de Heuvel mee aan de Open Ateliers Oost in het Oostelijk Haven- en Cruquiusgebied in Amsterdam (hk).

> Juul van de Heuvel

Franz West #4


Franz West in his studio, 2009. (bron: noever design, foto: Markus Roessle)

Franz West #3








Franz West's studio.

"....
I often come to your studio and when you are painting your sculptures I have the impression that there are in fact a few rules you follow. If possible, not to concentrate, in other words to find processes where one is unconcentrated, where you disturb yourself or let yourself be disturbed. No composition, because the objects are constantly being turned as you paint so that an overview is impossible. While the moment of concentration, the growth of a composition is central for many artists, in your case it is rather the opposite.

For me it works like this: the less concentrated the better. I can do almost nothing if I want to do it with my will … and that has taken me years. When I imagine a form or a colour on a sculpture, and then realise it, the whole thing turns out badly. I have to have some paint on my brush and then paint somewhere with the brush, and then something comes out of it. In other words, turning ideas into reality, one to one, doesn’t work for me.
...." (bron: Spike Art Daily)

Arnulf Rainer #4


Arnulf Rainer aan het werk in zijn atelier op Tenerife(?). (bron: Jan Pieter Ekker)

Arnulf Rainer #3






Arnulf Rainer, 1956. (bron: Arnulf Rainer Museum)

donderdag, april 28, 2016

Arnold Böcklin #2


Arnold Böcklin in his studio (San Domenico, Villa Bellagio, circa 1900)

Käthe Kollwitz


Käthe Kollwitz in haar atelier, 1935.


Käthe Kollwitz in haar atelier, 1938. (bron: Wilma Takes a Break)

dinsdag, april 26, 2016

Derk Thijs #2








Atelier van Derk Thijs, 2013.

"Zou je je atelier kunnen beschrijven?

Het is een grote ruimte van acht bij acht meter. Hoog, met goed licht. De vloer is groen. Het is een anti-kraak atelier, en daardoor heeft het voor mij een gevoel van tijdelijkheid. Daarom heb ik geen zware meubels, maar eerder schragen met een deur erop. Het heeft iets heel voorlopigs.

Jouw werk gaat ook wel over dingen die de tijd kunnen weerstaan, en dan zit je juist op een hele tijdelijke plek.

Ja, maar ik vind het ook wel heel fi jn, als je verhuist word je gedwongen alles uit te zoeken en te evalueren. En meestal helpt dat. Ik vind nu al dat ik veel te veel dingen heb rondslingeren die half af zijn. Te veel geschiedenis, een soort ballast die je met je meesleept.
....
Stel, je zou dit atelier kunnen kopen. Zou je dat dan doen, is het je zo dierbaar?

Als ik het echt voor het kiezen had zou ik wel een atelier aan huis willen. En dan misschien wel buiten de stad. Ik heb nooit echt lang buiten de stad gewoond, maar het is wel zo’n gedachte, dat ik op het platteland zou willen wonen.

Vanwege het gebrek aan afleiding?

Ook voor de rust. Ik heb nu vaak het gevoel dat de continuïteit in mijn atelier zoek is. Maar dat komt ook door alle projecten en tentoonstellingen. Na een tentoonstelling kost het mij altijd moeite hier de concentratie te hervinden. Ik merk dat ik nu zelf ook een beetje als een toeschouwer zit te kijken naar wat er hier aan de hand is.

Jouw atelier heeft een vrij non-specifieke inrichting. Je ziet niet dat dit voor een bepaald type kunstenaar of voor een beeldhouwer of schilder is. Je ziet juist dat het alle kanten op kan gaan.

Dat is ook wel een beetje te breed nu. Als ik zelf de focus kwijt ben dan zit ik hier en weet ik echt niet meer waar ik moet beginnen. Ik ben eigenlijk al langer van plan om dit weer helemaal tot een schildersatelier te reduceren.

Waarom zou je dat willen, dat schildersatelier?

Omdat het dan gewoon helder is wat je moet doen als je binnenkomt. Dan hangt er een doek aan de muur en is het duidelijk dat je daar mee aan de slag moet gaan.

Maar als je dan kijkt naar wat dat oplevert, dan zijn dat alleen schilderijen.

Ja, en ik ben wel blij dat mijn uitkomst veel breder is, stiekem. Maar het kost me veel tijd om steeds te schakelen. Wat ik hier de meeste tijd doe, is best wel vaag voor anderen. Ik ben een beetje aan het lanterfanten en opruimen. Ik kan niet op zo’n rechtlijnige manier werken dat ik de hele tijd iets aan het doen ben. Het gaat meer met invallen. Vaak slingeren er al heel lang dingen op de grond en vind ik opeens een combinatie met twee objecten.
...." (uit: Studio Verweij. bron: De Hallen, foto's: Jordi Huisman)


Atelier van Derk Thijs, 2016.

"....
Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

Ik kreeg vorig jaar het gevoel dat mijn atelierdagen te gemiddeld werden. Toen heb ik mijn atelier opgezegd en een tijdje buiten gewerkt, op telkens andere plekken. Nu heb ik een atelier in de buurt van de zee. Ik ben bang voor routine, geloof ik. Alles gebeurt maar 1 keer en dat is mooi.
...." (bron: We Like Art)

> Derk Thijs

Arman #3


L'atelier de peinture d'Arman.


Consumer Cascade dans l'atelier d'Arman à New York.


L'atelier de sculpture d'Arman. (bron: france inter, foto's: Marion Chanson)


L'atelier de peinture du sculpteur ARMAN dans sa villa de Vence : au mur ses dernières toiles intitulées 'Serious Paintings'.


L'atelier de sculpture d'ARMAN dans sa villa de Vence. (bron: Getty Images)

> Arman

vrijdag, april 22, 2016

Kunstgiesserei St.Gallen: Ugo Rondinone









"Moonrise South / Moonrise North, 2003
Polyurethane resin, diverse formats

For this series, Ugo Rondinone selected twelve African masks and twelve animal masks, which were cast in black polyurethane resin as original moldings. Each mask, therefore, corresponds to a month."





"The Twenty Four Hours of the Poem, 2005
Wax, Ø 82 × 140 cm

A light bulb with screw thread was digitalized, scaled and milled mechanically in Styrofoam. Ugo Rondinone applied a layer of clay to the Styrofoam model, which was then molded in a two-part silicon form. The form was painted with a circa 1.5-centimeter-thick layer of colored wax, given an iron skeleton, assembled, and filled with polyurethane resin. Countersunk in the interior is a hook on which the sculpture can be attached to the ceiling with zinc-coated steel wire.

The series consists of 24 light bulbs, a different color variant for each hour of the day. The respective combination of three colors was precisely colored in wax as the result of pantone patterns."

















"Moonrise West, 2004
Polyurethane/aluminum, diverse formats

From the animal masks, Rondinone developed twelve larger masks, which were carved in Styrofoam, coated with clay, and molded in black rubber. The artist and his assistant made extensive imprints of their fingers in the clay.

Sunrise West, 2005
The same series was cast in aluminum."































"Moonrise East und Sunrise East, 2006
Aluminum/bronze, diverse formats

Ugo Rondinone worked in the Studio House on the creation of twelve mask-like heads, which he modeled in clay over a Styrofoam core. The series Moonrise was cast in aluminum and painted the color of damp clay. A second series (Sunrise) was cast in bronze and painted silver."



"Karton, 2007
Aluminum, ca. 230 × 93 × 1.5 cm

Ugo Rondinone folded the model of the cardboard, cast it in aluminum in a sand mold, and painted it in a naturalistic manner. After wax isolation was applied, the cardboard was molded in a firesand form material and then burned out. After the ashes were completely removed, it was possible to close the form and perform the casting. This made it possible to depict also the hollow side views in a natural manner.

Each casting is a unique piece. Each is painted in a naturalistic manner by Anne-Rose Schwab." (bron: Kunstgiesserei St.Gallen)