26 april 2016

Derk Thijs #2








Atelier van Derk Thijs, 2013.

"Zou je je atelier kunnen beschrijven?

Het is een grote ruimte van acht bij acht meter. Hoog, met goed licht. De vloer is groen. Het is een anti-kraak atelier, en daardoor heeft het voor mij een gevoel van tijdelijkheid. Daarom heb ik geen zware meubels, maar eerder schragen met een deur erop. Het heeft iets heel voorlopigs.

Jouw werk gaat ook wel over dingen die de tijd kunnen weerstaan, en dan zit je juist op een hele tijdelijke plek.

Ja, maar ik vind het ook wel heel fi jn, als je verhuist word je gedwongen alles uit te zoeken en te evalueren. En meestal helpt dat. Ik vind nu al dat ik veel te veel dingen heb rondslingeren die half af zijn. Te veel geschiedenis, een soort ballast die je met je meesleept.
....
Stel, je zou dit atelier kunnen kopen. Zou je dat dan doen, is het je zo dierbaar?

Als ik het echt voor het kiezen had zou ik wel een atelier aan huis willen. En dan misschien wel buiten de stad. Ik heb nooit echt lang buiten de stad gewoond, maar het is wel zo’n gedachte, dat ik op het platteland zou willen wonen.

Vanwege het gebrek aan afleiding?

Ook voor de rust. Ik heb nu vaak het gevoel dat de continuïteit in mijn atelier zoek is. Maar dat komt ook door alle projecten en tentoonstellingen. Na een tentoonstelling kost het mij altijd moeite hier de concentratie te hervinden. Ik merk dat ik nu zelf ook een beetje als een toeschouwer zit te kijken naar wat er hier aan de hand is.

Jouw atelier heeft een vrij non-specifieke inrichting. Je ziet niet dat dit voor een bepaald type kunstenaar of voor een beeldhouwer of schilder is. Je ziet juist dat het alle kanten op kan gaan.

Dat is ook wel een beetje te breed nu. Als ik zelf de focus kwijt ben dan zit ik hier en weet ik echt niet meer waar ik moet beginnen. Ik ben eigenlijk al langer van plan om dit weer helemaal tot een schildersatelier te reduceren.

Waarom zou je dat willen, dat schildersatelier?

Omdat het dan gewoon helder is wat je moet doen als je binnenkomt. Dan hangt er een doek aan de muur en is het duidelijk dat je daar mee aan de slag moet gaan.

Maar als je dan kijkt naar wat dat oplevert, dan zijn dat alleen schilderijen.

Ja, en ik ben wel blij dat mijn uitkomst veel breder is, stiekem. Maar het kost me veel tijd om steeds te schakelen. Wat ik hier de meeste tijd doe, is best wel vaag voor anderen. Ik ben een beetje aan het lanterfanten en opruimen. Ik kan niet op zo’n rechtlijnige manier werken dat ik de hele tijd iets aan het doen ben. Het gaat meer met invallen. Vaak slingeren er al heel lang dingen op de grond en vind ik opeens een combinatie met twee objecten.
...." (uit: Studio Verweij. bron: De Hallen, foto's: Jordi Huisman)


Atelier van Derk Thijs, 2016.

"....
Hoe ziet jouw gemiddelde atelierdag er uit?

Ik kreeg vorig jaar het gevoel dat mijn atelierdagen te gemiddeld werden. Toen heb ik mijn atelier opgezegd en een tijdje buiten gewerkt, op telkens andere plekken. Nu heb ik een atelier in de buurt van de zee. Ik ben bang voor routine, geloof ik. Alles gebeurt maar 1 keer en dat is mooi.
...." (bron: We Like Art)

> Derk Thijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten